120854
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 243)
Przedmiotem badań prezentowanej monografii jest świat młodych dziewcząt, wychowanek placówek opiekuńczo-wychowawczych, doświadczonych (przed)wczesną ciążą i wynikającym z niej (przed)wczesnym obowiązkiem macierzyńskim. W polskiej literaturze dotyczącej nauk społecznych problem (przed)wczesnego macierzyństwa należy do zagadnień mało znanych i rzadko opisywanych, zdecydowanie częściej jest on tematem prac lekarzy. Tymczasem każdego roku w naszym kraju przychodzą na świat dzieci powite przez matki, które same są jeszcze dziećmi. Jak zauważają znawcy problematyki, statystyki w Polsce nie uwzględniają całości zjawiska, a dostępne dane budzą niepokój: rocznik demograficzny Głównego Urzędu Statystycznego wskazuje na ponad szesnaście tysięcy urodzeń przez nastolatki w 2011 roku. W prezentowanych badaniach skoncentrowano się wokół następujących zagadnień: kryzysu podwójnego uwikłania biograficznego spowodowanego przedwczesną ciążą i jednoczesnym umieszczeniem w placówce opiekuńczo-wychowawczej; funkcjonowania w nowej roli (pełnienia obowiązków macierzyńskich, godzenia roli matki z rolą uczennicy i innymi charakterystycznymi dla adolescenta rolami społecznymi); reakcji najbliższego otoczenia; oceny przez małoletnie matki roli placówki opiekuńczo-wychowawczej i innych instytucjonalnych czy pozainstytucjonalnych form wsparcia, w tym ich postulatów i oczekiwań w zakresie wsparcia społecznego. Aby uzyskać odpowiedzi na postawione pytania, w pracy zastosowano jakościowy sposób prowadzenia badań, wykorzystując metodę biograficzną. Taka weryfikacja empirycznych danych pozwala ukazać subiektywne, niemierzalne zjawiska, a dzięki autentycznemu spotkaniu badacza z badanym możliwe staje się poznanie doświadczeń konkretnych osób – w omawianym przypadku małoletnich matek – w ich środowisku życia.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Skrót dysertacji doktorskiej.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 280-[298].
Uwaga dotycząca finansowania
Publikacja dofinansowana przez Wydział Studiów Edukacyjnych UAM
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku angielskim.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej