Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(80)
Forma i typ
Książki
(80)
Publikacje naukowe
(25)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(18)
Proza
(8)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Publikacje religijne
(2)
Dostępność
dostępne
(83)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(9)
Czytelnia
(10)
Filia nr 3
(65)
Autor
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(7)
Augustyn (święty ; 354-430)
(3)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(2)
Berkeley George (1685-1753)
(2)
Cichowicz Stanisław (1939-2000)
(2)
Diderot Denis (1713-1784)
(2)
Grzybowski Konstanty (1901-1970)
(2)
Joachimowicz Leon (1915-1977)
(2)
Kant Immanuel (1724-1804)
(2)
Kierkegaard Søren (1813-1855)
(2)
Kornatowski Wiktor (1911-1975)
(2)
Krokiewicz Adam (1890-1977)
(2)
Ossowska Maria (1896-1974)
(2)
Platon (427-347 p.n.e.)
(2)
Ricoeur Paul (1913-2005)
(2)
Rogoziński Julian (1912-1980)
(2)
Smoczyński Paweł J. (1948-2011)
(2)
Smyrak Bernard (1910-1980)
(2)
Szwed Antoni (1955- )
(2)
Tomasz z Akwinu (św. ; 1225-1274)
(2)
Zieleńczyk Adam (1880-1943)
(2)
Znamierowski Czesław (1888-1967)
(2)
Abgarowicz Kazimierz (1888-1968)
(1)
Abramowiczówna Zofia (1906-1988)
(1)
Abélard Pierre (1079-1142)
(1)
Abélard Pierre (1079-1142). Dialogus inter philosophum, Judaeum et christianum
(1)
Abélard Pierre (1079-1142). Ethica, sive Scito te ipsum
(1)
Abélard Pierre (1079-1142). Rozprawa o pojęciach ogólnych
(1)
Abélard Pierre (1079-1142). Tak i nie
(1)
Abélard Pierre (1079-1142). Wykład Heksameronu
(1)
Albert Wielki (święty ; 1193?-1280)
(1)
Bacon Francis (1561-1626)
(1)
Bartel Tomasz
(1)
Barycz Henryk (1901-1994)
(1)
Bastgenówna Zofia (1900-1974)
(1)
Berent Wacław (1873-1940)
(1)
Bergson Henri (1859-1941)
(1)
Bieńkowska Ewa (1943- )
(1)
Birkenmajer Ludwik Antoni (1855-1929)
(1)
Boecjusz (ok. 480-524)
(1)
Boecjusz (ok. 480-524). Utrum Pater et Filius et Spiritus Sanctus de divinitate substantialiter praedicentur
(1)
Bornstein Benedykt (1880-1948)
(1)
Brandwajn Rachmiel (1913-1990)
(1)
Brandwajnowa Luba (1910-1998)
(1)
Brończyk Kazimierz (1888-1967)
(1)
Brożek Mieczysław (1911-2000)
(1)
Butryn Stanisław (1941- )
(1)
Bułhakow Michaił (1891-1940)
(1)
Bychowski Gustaw (1895-1972)
(1)
Campanella Tommaso (1568-1639)
(1)
Camus Albert (1913-1960)
(1)
Chateaubriand François-René de (1768-1848)
(1)
Chevalier Jacques (1882-1962)
(1)
Cieński Marcin (1959- )
(1)
Condillac Étienne Bonnot de (1714-1780)
(1)
Condillac Étienne Bonnot de (1714-1780). Gramatyka
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e.)
(1)
Czuj Jan (1886-1957)
(1)
Darwin Charles (1809-1882)
(1)
Dehnel Tadeusz Jan (1906-1974)
(1)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(1)
Dewey John (1859-1952)
(1)
Dickstein Szymon (1859-1884)
(1)
Dobrzycki Wojciech
(1)
Dąbrowski Witold (1933-1978)
(1)
Einfeld Oskar (1880-1947)
(1)
Einstein Albert (1879-1955)
(1)
Epikur (341-270 p.n.e.)
(1)
Erazm z Rotterdamu (1467-1536)
(1)
Eska Donata (1927-2016)
(1)
Fichte Johann Gottlieb (1762-1814)
(1)
Foucault Michel (1926-1984)
(1)
Fowler Albert Vann
(1)
Freud Sigmund (1856-1939)
(1)
Galileusz (1564-1642)
(1)
Gilson Étienne (1884-1978)
(1)
Guze Joanna (1917-2009)
(1)
Hartwig Julia (1921-2017)
(1)
Hegel Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831)
(1)
Hume David (1711-1776)
(1)
Jachimowski Tadeusz (1892-1944)
(1)
Jan od Krzyża (święty ; 1542-1591)
(1)
Jan od Krzyża (święty ; 1542-1591). Noche oscura
(1)
Jezierski Feliks (1817-1901)
(1)
Jędrkiewicz Edwin (1889-1971)
(1)
Kartezjusz (1596-1650)
(1)
Kartezjusz (1596-1650). List do księdza Picot
(1)
Kartezjusz (1596-1650). Reguły do kierowania umysłem
(1)
Kempnerówna Salomea
(1)
Kepler Johannes (1571-1630)
(1)
Kierski Feliks
(1)
Kopernik Mikołaj (1473-1543)
(1)
Kossowski Henryk Piotr (1828-1903)
(1)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981)
(1)
Kowalska Małgorzata (1961- )
(1)
Kozłowski Władysław Mieczysław (1858-1935)
(1)
Krajewski Janusz (?-2000)
(1)
Krąpiec Mieczysław Albert (1921-2008)
(1)
Kuciak Agnieszka (1970- )
(1)
Kuczkowski Stanisław (1939-2001)
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(80)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(4)
1601-1700
(3)
1201-1300
(2)
1501-1600
(2)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
1401-1500
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
2001-
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(80)
Język
polski
(80)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(2)
Literatura angielska
(1)
Literatura grecka
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Filozofia
(21)
Etyka
(8)
Filozofia chrześcijańska
(8)
Teoria poznania
(6)
Antropologia filozoficzna
(4)
Duchowość chrześcijańska
(4)
Teoria państwa
(4)
Astronomia
(3)
Metafizyka
(3)
Patrologia
(3)
Państwo
(3)
Teologia chrześcijańska
(3)
Apologetyka
(2)
Egzystencjalizm
(2)
Eklezjologia
(2)
Eschatologia
(2)
Filozofia nauki
(2)
Hermeneutyka
(2)
Jezus Chrystus
(2)
Metodologia
(2)
Polityka
(2)
Semiotyka
(2)
Teoria prawa
(2)
Tomizm
(2)
Utopia
(2)
Wolność
(2)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Ateizm
(1)
Biologia ewolucyjna
(1)
Charytologia
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cyceron (106-43 p.n.e.)
(1)
Darwinizm
(1)
Dobór naturalny
(1)
Dusza
(1)
Einstein, Albert (1879-1955)
(1)
Ekonomia
(1)
Epikur (341-270 p.n.e.)
(1)
Epikureizm
(1)
Erazm z Rotterdamu (1467-1536)
(1)
Etyka chrześcijańska
(1)
Ewolucjonizm (biologia)
(1)
Fenomenologia
(1)
Filozofia brytyjska
(1)
Filozofia języka
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia umysłu
(1)
Fizyka
(1)
Gramatyka
(1)
Grzech
(1)
Grzech pierworodny
(1)
Heglizm
(1)
Historiozofia
(1)
Idealizm
(1)
Istnienie (filozofia)
(1)
Języki
(1)
Językoznawstwo
(1)
Knowledge, Theory of
(1)
Kopernik, Mikołaj (1473-1543)
(1)
Kwintylian (ok. 35-95)
(1)
Logika
(1)
Logika formalna
(1)
Lukrecjusz (ok. 97-55 p.n.e.)
(1)
Lęk
(1)
Marek Aureliusz (cesarz rzymski ; 121-180)
(1)
Marzenia senne
(1)
Militaryzm
(1)
Mistyka
(1)
Miłość
(1)
Myślenie
(1)
Nauki przyrodnicze
(1)
Pisarze
(1)
Platon (427-347 p.n.e.)
(1)
Plutarchus (ca 45-post 120)
(1)
Politologia
(1)
Poncjusz Piłat
(1)
Posiadanie
(1)
Prawo
(1)
Prawo zwyczajowe
(1)
Psychologia
(1)
Psychologia wychowawcza
(1)
Religia
(1)
Retoryka
(1)
Rewolucja francuska (1789)
(1)
Rousseau, Jean-Jacques (1712-1778)
(1)
Rozum
(1)
Seneka (ok. 4 p.n.e.-65)
(1)
Stoicyzm
(1)
Teologia katolicka
(1)
Teologia systematyczna
(1)
Teoria malarstwa
(1)
Teoria wychowania
(1)
Teresa, of Avila, Saint, 1515-1582
(1)
Tomasz Morus (święty ; 1478-1535)
(1)
Totalitaryzm
(1)
Układ Słoneczny
(1)
Umowa społeczna
(1)
Umysł
(1)
Ustrój polityczny
(1)
Utylitaryzm (filozofia)
(1)
Temat: dzieło
Biblia
(2)
De rerum natura
(1)
De revolutionibus orbium caelestium
(1)
Dialogorum libri XII
(1)
Du contrat social ou Principes du droit politique
(1)
Institutio oratoria
(1)
Symposion
(1)
Utopia
(1)
Temat: czas
1901-2000
(11)
1501-1600
(10)
1701-1800
(10)
1801-1900
(6)
1-100
(4)
1601-1700
(4)
400-301 p.n.e.
(4)
100-1 p.n.e.
(2)
101-200
(2)
1201-1300
(2)
1401-1500
(2)
401-500
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
1101-1200
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
501-600
(1)
Temat: miejsce
Francja
(2)
Judea (kraina)
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Polska
(1)
Trobrianda, Wyspy (Papua-Nowa Gwinea)
(1)
Gatunek
Wydawnictwo źródłowe
(16)
Esej
(10)
Opracowanie
(10)
Powieść
(4)
Aforyzmy
(3)
Publicystyka
(3)
Traktat
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Analiza i interpretacja
(2)
Dialog
(2)
Wykład
(2)
Dystopia
(1)
Listy greckie
(1)
Literatura włoska
(1)
Monografia
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Poezja łacińska
(1)
Rozważania i rozmyślania religijne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(29)
Historia
(10)
Religia i duchowość
(9)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(8)
Fizyka i astronomia
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Językoznawstwo
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(3)
Psychologia
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Biologia
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Kultura i sztuka
(1)
80 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Literatury Współczesnej)
Powieść rosyjskiego pisarza, wydana w wersji ocenzurowanej w latach 1966-1967, a w wersji prawie pełnej dopiero w 1973 r., opowiada o wizycie Szatana w ateistycznym Związku Radzieckim. Przez wielu krytyków uważana za jedną z najlepszych powieści XX w. Znakomita wielowątkowa powieść przenosi się z Moskwy czasu Stalina do Palestyny za czasów Jezusa i Poncjusza Piłata. Realia obyczajowe Rosji lat trzydziestych mieszają się z jej groteskowym obrazem. Jest to fascynujący i ponadczasowy obraz walki dobra i zła. Książka ta uzależnia - wraca się do niej nieustannie i ciągle znajduje się nowe treści. [merlin.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Lektura/821.162.1-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Być może najważniejsze dzieło Hegla, a z pewnością to, które najdłużej przygotowywał. Opracowane przez jego uczniów na podstawie wykładów, które prowadził z przerwami od roku 1805 aż do swojej śmierci, zawierają myśli filozofa na temat historii filozofii o jej początku w Chinach i Indiach, aż po współczesną Heglowi filozofię w Niemczech. Przy czym historia filozofii jest dla autora czymś więcej, niż tylko opowieścią o kolejnych filozofach i ich myślach - jest stawaniem się samej filozofii, jej rozwojem od pierwszych intuicji aż po rozwinięcie się filozoficznej samoświadomości historii myślenia. Przedmową i objaśnieniami uzupełnił Adam Zieleńczyk
"To powoływanie się na myślenie może wobec tego wydać się tu czymś niewystarczającym, ponieważ w dziedzinie historii myśl podporządkowana jest temu, co jest dane i istnieje; ono stanowi jej podstawę i nadaje jej kierunek, podczas gdy filozofii, przeciwnie, przypisuje się myśli własne, które wysnuwa z siebie spekulacja nie licząc się z tym, co jest. Gdyby filozofia w ten właśnie sposób podchodziła do historii, to traktowałaby ją jako materiał, nie pozostawiałaby ją taką, jaka jest, lecz przystosowałaby ją do myśli, czyli konstruowałaby ja, jak się to mówi, a priori . Skora zaś zadaniem historiografii jest ujmowanie tego tylko, co jest i było, to znaczy wydarzeń i czynów, i skoro jest ona tym prawdziwsza, im ściślej trzyma się faktów, wydaje się z takim zadaniem cele filozofii pozostają w sprzeczności. Sprzeczność ta i zarzut, jaki z niej wynika w stosunku do spekulacji, zostaną tu wyjaśnione i odparte, choć nie mamy zamiaru wdawać się w związku z tym w prostowanie niezliczonych i szczególnie opacznych wyobrażeń, będących w obiegu i wciąż na nowo wymyślanych na temat celu, zadań i metod traktowania dziejów oraz ich stosunku do filozofii. "
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1(091) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Książka filozofa greckiego, jednego z najwszechstronniejszych uczonych i myślicieli starożytności, prezentuje metafizykę czyli naukę, która bada Byt jako taki i przysługujące mu atrybuty istotne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Egzemplarz zawiera rozprawę „O pociechach filozofii” oraz trzy traktaty teologiczne: „O Trójcy Świętej”, „Czy Ojciec, Syn i Duch św. substancjalnie o Bóstwie się orzekają” oraz „W jaki sposób substancje są dobre”, a także księgę „O osobie i dwóch naturach przeciwko Eutychesowi i Nestorjuszowi” Fragment wstępu: Pogoń za szczęściem jest tak istotną potrzebą człowieka, że życia jego nie można sobie bezeń nawet wyobrazić. Umysł ludzki, wola, a nade wszystko serce, wyrywa się do szczęścia z żywiołową nieraz potęgą. Któż przejdzie koło tego zagadnienia obojętny i zimny? Cóż jednak kryje to magiczne słowo, osłonięte jakąś tajemniczością, która pociąga ku sobie wszystkich bez wyjątku ludzi?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
"Kubuś Fatalista i jego pan" jest powiastką filozoficzną napisaną przez oświeceniowego filozofa i encyklopedystę Denisa Diderota. Książka opisuje wędrówkę i przygody tytułowych bohaterów, którzy nie ustają w ciągłej debacie na wszystkie tematy, począwszy od dysputy na temat spotykanych osób i zachodzących zdarzeń, a skończywszy na najpoważniejszych problemach filozoficznych. [empik]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Mamy tutaj zbiór tekstów Epikura, są w nim zawarte różne teksty i sentencje filozoficzne, również listy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Jedyne, znane nam dzieło Lukrecjusza to napisany heksametrem poemat De rerum natura (tytuł ten jest różnie tłumaczony O naturze wszechrzeczy, O rzeczywistości itp.), w sześciu księgach o łącznej objętości prawie 7500 wersów. Utwór ten uważa się za arcydzieło literatury łacińskiej, podkreśla się też jego wpływ na rozwój całej następującej po Lukrecjuszu poezji, włącznie z Wergiliuszem. Jest to wykład filozofii epikurejskiej, a jego przesłaniem jest wyzwolenie człowieka od przesądów i strachu przed śmiercią. Lukrecjusz stara się to osiągnąć przechodząc stopniowo od etycznych aspektów nauki Epikura do jego fizyki i psychologii. Lukrecjusz nie ukończył jednak swego poematu, wydał go po jego śmierci Cycero. Dzieło poprzedzone jest wstępem Adama Krokiewicza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Moore przyjmuje założenie, iż wiemy o istneiniu przedmiotów materialnych,a problemem, którym się zajmuje jest to, czym jest nasza o nich wiedza. Najbardziej pierwotnym sposobem, w jaki przyjmujemy, że mamy wiedze o przedmiotach, to wiedza otrzymywana za pośrednictwem zmysłów. Nota biograficzna (za Wikipedią) George Edward Moore (ur. 4 listopada 1873 r. w Londynie, zm. 24 października 1958 r. w Cambridge) – filozof brytyjski. Moore był, wraz z Bertrandem Russellem, współtwórcą nurtu, który znany jest dzisiaj jako filozofia analityczna. U jego źródeł leżała niewątpliwie chęć sprzeciwienia się idealizmowi, reprezentowanemu w Wielkiej Brytanii przez neoheglistów Francisa Herberta Bradleya i Johna Ellisa McTaggarta. Moore jest autorem wyjątkowego w historii filozofii dowodu na istnienie świata fizycznego: uczynił to, pokazując dłoń. Do jego najważniejszych pism zalicza się „The Refutation of Idealism” (Obalenie idealizmu). Moore próbuje zwalczać idealizm, atakując tezę Berkeleya esse est percipi (istnieć to być postrzeganym) oraz idealizm w stylu neoheglowskim. Do wielkich zalet tego filozofa można zaliczyć stosowanie rygoru umysłowego kładącego nacisk na jasność, ścisłość, precyzję myślenia i wywodu filozoficznego. Moore był jednym z tych filozofów, którzy chcieli i potrafili stosować środki zaradcze przeciwko brakom metodologicznym w myśleniu filozoficznym. Inna ważna praca Moore'a to Some Main Problems of Philosophy (wyd. pol. Z głównych zagadnień filozofii). Przez wiele lat był też Moore szefem najważniejszego z brytyjskich pism filozoficznych – Mind. Był również źródłem inspiracji dla filozofów takich jak: Ludwig Wittgenstein (w rozważaniach zawartych w On Certainty), czy też John Langshaw Austin (do historii przeszła jego krytyka Wittgensteina zakończona zdaniem (...) but Moore is MY man!) Kolejnym wartym podkreślenia aspektem twórczości Moora są jego badania w dziedzinie etyki. Principia Ethica (pol. Zasady etyki), to dzieło do dziś będące źródłem inspiracji w tej dziedzinie (Alasdair MacIntyre)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Część II - 431 do 892 str. ROZDZIAŁ VII. Własności, jakie przedmiot musi posiadać, by podlegał ocenie moralnej Przedmiot oceny moralnej Człowiek może być przedmiotem oceny moralnej tylko wtedy, gdy działa świadomie Świadomość działania a jego umyślność Człowiek przedmiotem oceny moralnej jakoby tylko wtedy, gdy w swym działaniu jest wolny Rzut oka na wyniki rozdziału Spis treści cz. 2: ROZDZIAŁ VIII. Własności, jakie przedmiot musi posiadać i ja¬kie wystarczają, by podlegał ocenie moralnej Uwagi wstępne Określony stan psychiczny sprawcy jako warunek niezbędny i wystarczający podlegania ocenie moralnej Własności stanu rzeczy zrealizowanego przez dany czyn jako warunek niezbędny i wystarczający, by czyn ten podlegał ocenie moralnej Własności czynu „samego przez się” jako podstawa ocen mo¬ralnych Inne próby charakterystyki przedmiotów pochwał i przedmio¬tów nagan Próby usunięcia kontrowersji dotyczących warunków podle¬gania ocenie moralnej przez zróżnicowanie ocen potocz¬nie uważanych za moralne ROZDZIAŁ IX. Moralność i różne terytoria z nią styczne Norma moralna a norma prawna Norma moralna a przepis obyczajowy Norma moralna a reguła dobrego wychowania Takt i moralność Ocena moralna i ocena estetyczna Innoplanowość ocen moralnych w stosunku do pozostałych ocen Miejsce ocen moralnych w klasyfikacjach ocen ROZDZIAŁ X. Niespójność naszej fizjonomii moralnej. Moral¬ność czy moralności? Główne rodzaje zagadnień w naszej, z pozoru jednolitej, pro¬blematyce moralnej Aksjologia ogólna Wpływy czynników religijnych i magicznych w naszym oce¬nianiu moralnym W jakiej mierze istnienie różnych grup społecznych narusza jednolitość naszej moralności Zakończenie SUPLEMENT Etyka Pojęcie moralności Jakie zadania ma przed sobą badacz moralności? Trzy nurty w moralności Dwa piony w moralności Ocena i opis O dwóch rodzajach ocen Ocena a zdanie spostrzegawcze Co to jest ocena? Oceny i normy (w odpowiedzi prof. J. Landemu) Uwagi o strukturze systemów etycznych Główne modele „systemów” etycznych Z zagadnień psychologii oceniania Rola ocen w kształtowaniu pojęć Zagadnienie powszechnie uznanych norm moralnych Nota biograficzna (Paweł J. Smoczyński) Nota bibliograficzna (Paweł J. Smoczyński)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Napisał dwa traktaty przeciw awerroizmowi, który występował przeciw nieśmiertelności duszyindywidualnej i przeciw indywidualnej odpowiedzialności przez tezę, że dla wszystkich ludzi istnieje tylko jedna dusza rozumna. Panteizm odpierał przez głoszenie arystotelesowskiej umiarkowanej doktryny co do istnienia uniwersaliów, zwanej umiarkowanym realizmem pojęciowym, przyjętej następnie przez filozofów scholastycznych ze św. Tomaszem na czele. Naukę tę Albert oparł na rozróżnieniu pomiędzy uniwersaliami ante rem (idealub archetypw umyśleBoga),in re (istniejącymi lub mogącymi istnieć w wielu indywiduach) i post rem (jako abstrakcyjne pojęcieistniejące w umyśle i zestawione z indywiduami z których może być wyprowadzone): Universale duobus constituitur, natura, scilicet cui accidit universalitas, et respectu ad multa. qui complet illam in natura universalis (Met., lib. V, tr. vi, cc. v, vi).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Święty Augustyn (354-430) - jeden z Ojców Kościoła, filozof, teolog, początkowo wyznawał manicheizm, później był neoplatonikiem (pod wpływem pism Plotyna),by wreszcie pod wpływem kazań biskupa Ambrożego nawrócić się na chrześcijaństwo; w 387 roku został ochrzczony, a w 395 roku został już biskupem ostro zwalczającym wszelkie herezje; jest autorem wielu pism, z których bodaj najważniejsze jest ogromne "Państwo Boże", najbardziej zaś osobistym są właśnie Wyznania. Jak pisze W. Tatarkiewicz Augustyn położył podwaliny pod nową chrześcijańską filozofię. Zerwał z klasyczną postawą Greków (...),jego postawa była introspekcyjna, a wola miała dlań pierwszeństwo przed rozumem. (...) Augustyn pojął Boga jako nieskończonego, a świat jako twór nadprzyrodzony i dzieło łaski.(...) Cała koncepcja filozoficzna Augustyna [co najlepiej widać właśnie w "Wyznaniach"] oparta była na większym zaufaniu do woli, wiary, miłości i łaski niż do rozumu i doświadczenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Wyboru tekstów Henri Bergsona dokonał Gilles Deleuze Bergsona czyta się rozumem, a nie uczuciami. Wybór tekstów zawiera: I. Trwanie i metoda. A. Natura trwania. B. Własności trwania. C. Intuicja jako metoda. D. Nauka i filozofia. II. Pamięć, czyli współistniejące stopnie trwania. A. Zasady pamięci. B. Psychologia pamięci. C. Rola ciała. III. Życie, czyli zróżnicowanie trwania. A. Ruch życia. B. Życie i materia. IV. Kondycja ludzka i filozofia. A. Filozofia. B. Kondycja ludzka i jej przekroczenie. C. Wnioski. Wykaz skrótów. Słowniczek terminów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
George Berkeley (1685-1753) - wielki filozof angielski, biskup Kościoła anglikańskiego, przedstawiciel kierunku filozoficznego zwanego idealizmem subiektywnym. Swe zasadnicze poglądy zawarł w "Traktacie o zasadach ludzkiego poznania", jednym z najważniejszych i najbardziej kontrowersyjnych dzieł brytyjskiego empiryzmu i filozofii w ogóle. Berkeley, wbrew zdrowemu rozsądkowi, utrzymuje w Traktacie, że nie istnieje żaden świat zewnętrzny, a właściwym przedmiotem naszego poznania są wyłącznie nasze idee. Istnieje tylko to, co jest przedmiotem poznania, a więc istnieć to być postrzeganym, esse = percipi. Czy zatem świat przestaje istnieć, za każdym razem, kiedy przestajemy go postrzegać? Na to pytanie Berkeley ma dobrze przygotowaną i klarowną odpowiedź... Moim celem jest zatem próba odkrycia tych zasad, które są przyczyną pojawienia się w kilku dziedzinach filozofii tych wszystkich wątpliwości i niepewności, tych niedorzeczności i sprzeczności i to w takim natężeniu, że nawet najwięksi mędrcy uznali naszą ignorancję za nieuleczalną, przekonani, że jest ona konsekwencją naturalnej tępoty i ograniczoności naszych władz umysłowych. (...) Zwłaszcza że istnieją powody, aby podejrzewać, że owe przeszkody i trudności, które wprowadzają umysł w zakłopotanie, zagradzając mu drogę w jego dążeniu do prawdy, są nie tyle konsekwencją rzekomej tajemniczości i zawiłości przedmiotów poznania czy też naturalnej ułomności naszego rozumu, ale raczej rezultatem uporczywego trzymania się fałszywych zasad, czego można było uniknąć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Żywe interesowanie się rozmaitymi przejawami życia naukowego i praktycznego jest cechą charakterystyczną autora Trzech dialogów. Pomimo że przedstawiciele filozofii angielskiej nie zamykają się zazwyczaj w kole zagadnień teoretycznych, lecz sięgają i do życia praktycznego, szukając tu bądź sprawdzianu dla swych teorii, bądź też pola ich zastosowania, to przecież Berkeley im przewodzi i sam oświadcza w przedmowach do swych pism, że celem jego dociekań filozoficznych jest życie praktyczne (...)
To obrona i rozwinięcie w literackiej formie dialogu idei przedstawionych w Traktacie o zasadach ludzkiego poznania. Czy istnieje różnica między jakościami pierwotnymi i wtórnymi Locke`a? Czy istnieje substancja materialna? Czy mogą istnieć idee bez umysłu? Czy przedmioty istnieją obiektywnie? Oto niektóre z pytań poruszanych w Dialogach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej